هیوندای i10 و i20 سوغات جدید کرمانخودرو
کرمانخودرو کار خود را با مونتاژ محصولات شرکت دوو کره جنوبی در کشورمان آغاز کرد. خودروهایی چون سییلو و ماتیز که به فروش و محبوبیت بالایی هم در بازار دست پیدا کردند؛ اما پس از ورشکستگی دوو و خریداری کامل آن توسط جنرال موتورز آمریکا، امکان ادامهٔ همکاری کرمانخودرو با دوو وجود نداشت و به همین دلیل مونتاژ محصولات این شرکت در ایران پایان یافت. سپس کرمان خودرو به سراغ یکی دیگر از خودروسازان کره جنوبی یعنی هیوندای رفت و شروع به مونتاژ دو خودروی ورنا و آوانته از این شرکت نمود درحالیکه دراینبین با شعبهٔ برزیلی فولکسواگن نیز همکاریهایی را آغاز نموده و به مونتاژ فولکسواگن گل نیز پرداخت؛ اما در سال 1390 و همزمان با وضع تحریمها علیه صنعت خودروسازی ایران، تولید این خودروها هم در کرمان خودرو متوقف شد. بدین ترتیب این شرکت به خودروسازان چینی لیفان و جک روی آورد تا شرکتی که روزگاری با شرکتهای معتبر هیوندای و فولکسواگن همکاری میکرد حال خود را در کنار خودروسازان چینی با فقط چند ده سال سابقه ببیند!
اما پس از توافق هستهای و لغو تحریمها بار دیگر خودروسازان معتبر جهانی به کشورمان بازگشتند و کرمانخودرو نیز دوباره دست همکاری بهسوی شریک قدیمی خود یعنی هیوندای دراز کرد. بدین ترتیب در گام نخستِ شروع همکاری مجدد میان هیوندای و کرمانخودرو، دو محصول i10 و i20 برای مونتاژ در ایران انتخاب شدند و پس از انجام اقدامات مقدماتی در این زمینه، چندی پیش کرمانخودرو اقدام به پیشفروش این دو ماشین نمود که با استقبال بالایی هم مواجه شدند و ظرفیت فروش آنها سریعاً پُر شد. کرمانخودرو امسال هم مثل سالهای گذشته در نمایشگاه خودروی اصفهان حضور یافته بود اما امسال برخلاف سالهای قبل در کنار طیف گستردهای از خودروهای چینی ساخت لیفان و جک، دو محصول مونتاژی جدید خود یعنی هیوندای i10 و i20 را هم به نمایش درآورده بود؛ بنابراین در نمایشگاه فرصتی دست داد تا این دو سوغات جدید کرمان خودرو را موردبررسی قرار دهیم؛ بنابراین در ادامهٔ این مطلب نگاه دقیقتر و کاملتری به این دو مهمان جدید بازار کشورمان خواهیم داشت.
هیوندای i10
I10 یک هاچبک سگمنت A است که کوچکترین محصول هیوندای محسوب شده و پلتفرم مشترکی با کیا پیکانتو دارد. تولید نسل نخست این ماشین در سال 2007 و بهعنوان جایگزین مدل Atos آغاز شد و هماکنون در نسل دوم خود قرار دارد که سال 2013 معرفی شده است. در نمایشگاه اصفهان یک دستگاه i10 سفیدرنگ به نمایش درآمده بود که دقایقی به بررسی آن پرداختم. هیوندای i10 یک هاچبک کوچک شهری است و مطمئناً نباید انتظار فضای جادار و صندوق باری بزرگ را از آن داشت اما وقتی بحث پرداخت 70 میلیون تومان مطرح باشد سطح انتظارات بالا میرود!
در نمای بیرونی i10 شاهد طراحی جذاب و بروزی هستیم که کاملاً هماهنگ و زیبا به نظر میرسد. در جلو، چراغهای مثلثی و جلوپنجرهای بسیار باریک جلبتوجه میکند درحالیکه درون سپر نیز ورودی هوای بزرگی تعبیه شده است. در بخش عقبی چراغهایی با فرمی جالب به چشم میخورند درحالیکه پروژکتورها درون سپر عقب قرار گرفتهاند که کمی بزرگ به نظر میرسند. البته i10 سال گذشته فیسلیفتی جزئی را تجربه کرده است که نمونههای تولیدی کرمانخودرو هم از نوع فیسلیفت شده هستند اما شخصاً پروژکتورهای عقب نسخهٔ پیش از فیسلیفت را زیباتر میدانم. بااینحال از عقب گذشته و نگاهی هم به نمای جانبی این هاچبک کرهای میاندازم که در آن زههای مشکیرنگی در قسمت پایینی درها، فرم جالب رینگها و دنبالهای از شیشهٔ عقب که روی ستونهای C کشیده شده است جلبتوجه میکند.
حال به داخل خودرو هم سری میزنم. برخلاف بیرون، نمای داخلی i10 چندان جذاب نیست و کاربرد فراوان پلاستیک خشک در سراسر کابین واقعاً به چشم میآید. فرم غربیلک فرمان زیبا و خوشدست است اما محل قرارگیری دستهدنده انسان را به یاد خودروهای ون یا MPV میاندازد. رو دریها نیز طراحی مناسبی دارند اما بازهم بهکارگیری پلاستیک خشک در آنها آزاردهنده است و به همین دلیل میتوان میتسوبیشی میراژ را از این لحاظ برتر از هیوندای i10 دانست.
به قسمت عقب خودرو که میروم، درصورتیکه صندلیهای جلو کمی به سمت عقب کشیده شده باشند، فضای پا کاملاً کم و محدود است و بههیچعنوان نمیتواند در مسیرهای نسبتاً طولانی راحت باشد هرچند که این ماشین صرفاً برای استفادههای شهری طراحی شده است. بااینحال فضای صندوق بار با 252 لیتر حجم برای خودرویی در این کلاس پذیرفتنی و مناسب است. این هاچبک کوچک شهری 3.66 متر طول، 1.66 متر عرض و 1.5 متر ارتفاع دارد درحالیکه فاصلهٔ محوری آن 2.38 متر است.
همانطور که گفته شد کرمانخودرو تصمیم دارد این خودروها مونتاژ کند و بنابراین طبق رسم سازندگان داخلی در این صورت تعدادی از تجهیزات و آپشنهای آنها حذف خواهد شد. بااینوجود تجهیزات هیوندای i10 از سوی کرمانخودرو مواردی چون دو ایربگ، سیستم HAC یا کنترل حرکت در سربالایی، سیستم ESC یا کنترل پایداری الکترونیکی، ترمز ABS و EBD، کامپیوتر سفری، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تهویه اتوماتیک، فرمان برقی، رینگهای آلومینیومی، ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ، دیلایت و سنسور پارک عقب اعلام شده است که مناسب بوده و خودروی نسبتاً کاملی محسوب میشود.
هیوندای این خودرو را با پیشرانههای مختلف سه و چهار سیلندر و بنزینی، دیزل و LPG عرضه میکند که کرمانخودرو قویترین آنها یعنی یک واحد 1.2 لیتری بنزینی چهار سیلندر را برای بازار ایران انتخاب کرده است که 86 اسب بخار قدرت و 121 نیوتن متر گشتاور دارد. قدرتی که برای وزن نزدیک به یک تنی i10 کافی به نظر میرسد. کرمانخودرو همچنین هردوی این هاچبکهای کرهای را با گیربکس چهار سرعتهٔ اتوماتیک تیپترونیک تولید خواهد کرد که نکتهٔ مثبتی محسوب میشود.
اما وقتی به بحث قیمتگذاری هیوندای i10 میرسیم تمامی نقاط مثبت آن رنگ میبازد چراکه سازندهٔ داخلی قیمت 71,900,000 تومان را برای این خودرو اعلام کرده است که کاملاً برای خودرویی در این کلاس و آنهم مونتاژ داخل گران بشمار میرود. این در حالی است که پسرعموی i10 یعنی کیا پیکانتو که بهصورت وارداتی در کشورمان عرضه میشود، حدود 75 میلیون تومان قیمت دارد. بااینحال هیوندای i10 با چنین قیمت غیرمعقولی در بازار کشورمان در برابر رقبایی چون امجی 3، میتسوبیشی میراژ و همین کیا پیکانتو قرار میگیرد درحالیکه وجود رقبای بزرگترین چون رنو سیمبل و کیا سراتو مونتاژ سایپا کار را برای i10 بسیار سخت میکند.
- سه شنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۱۶ ق.ظ